Het Basispakket Praktijk | Kinderen | CmK-Leerlijnenlabs | Mocca | Convenant | Raamleerplannen


De speciaal onderwijs school Prof. Burgerschool voor slechthorende kinderen deed een LeerlijnenLab met kunstenaar Sanne Groen om hun leerlijn beeldend te verdiepen. Ook wilden ze graag de vaardigheden van het team in het werken met bepaalde technieken en materialen te vergroten. Leerlingen werkten procesgericht met allerlei materialen zoals stoepkrijt, nephaar en materialen uit de natuur zoals bladeren en eikeltjes. Groep 7 en 8 bouwden zelfs heuse verfmachines. Tijdens het de lessen was het eindresultaat minder belangrijk was dan het proces. Leerlingen werkten met veel plezier aan hun creaties en kwamen tot eigen oplossingen. De groepsleerkrachten voelen zich zekerder zelf ook het betreffende kunstvak te geven. het betreffende kunstvak te geven.

 

LeerlijnenLab Pinksterbloem

Montessorischool De Pinksterbloem deed een LeerlijnLab onder leiding van beroepskunstenaar Nienke Brokke. De school en beeldend docent en icc’er Liesbeth Vos wilden meer kennis over het leren van creatieve vaardigheden via apps en de Ipad en een goed archiveringssysteem van de lessen en de resultaten. De kinderen ontwierpen en maakten decorstukken met een 3D-printer. Hiervoor moesten ze onderling bespreken, schetsen, reflecteren, samenwerken, en 3D printen met diverse materialen. Het LeerlijnenLab  stimuleerde samenwerking, hulp vragen en talenterkenning (soms ook groepsdoorbrekend). .

Alle 884 leerlingen en 65 leerkrachten van basisschool de Achthoek in het Oostelijk Havengebied werkten samen met Stichting Taalvorming in het project ‘De Buurt’, waarbij ook aandacht werd besteed aan het 25-jarig bestaan van de school. Er kwam een buurtkrant met redactie, een buurtcentrum, een buurtrondleidingbureau, een boteninformatiecentrum, een historisch informatiecentrum: oorlog in de buurt. De kinderen wandelden, fietsten, keken en speelden in de buurt. De kinderen schreven heel veel teksten over de activiteiten en hun buurt. Een selectie van de teksten verscheen in boekvorm speciaal voor het jubileum.Doorgaande leerlijn beeldende vorming 3e daltonschool en SEPSEP en de 3e Daltonschool werken samen in een doorgaande leerlijn beeldende vorming.  De afgelopen jaren onderwezen vakdocenten van SEP de leerlingen in verschillende vormen van druktechnieken, 3D, fotowerk en animatie.  Dit jaar maakten de kinderen 3D kunst van hout en graffiti. Jaarlijks werkt de 3e Dalton met Stichting de Rode Loper op School die samen met groep 7 een fotografieproject doen. Een speciaal gedrukt boek geeft een beeld van het proces. Het resultaat was voor iedereen te zien in een expositie op school.

 

telier Braakmans Van Beuningen en De Zeeheld werkten binnen het project 'Tuin van Textiel

Atelier Braakmans Van Beuningen en De Zeeheld werkten binnen het project ‘Tuin van Textiel’ samen in een textiel CmK LeerlijnenLab. Het project startte met het inzamelen van kleding en. textiel. Met stroken oude spijkerbroek, handdoek, dekbedovertrek en gordijn weefde groep 1/2 in kippengaas, groep 6 weefde lentelandschappen op een weefraam en groep 7 en 8 maakte lentewolken. Groep 1/2 maakte van een gevulde sok en garens van wol en chenilledraad, bijen, vlinders en kriebelbeestjes. Groep 3,4 en 4/5 weefde op bloemen en dieren en heeft koorden gebreid op een breivork. Groep 5 heeft koorden gebreid op een punnikklos, breivork en haaknaalden. Het project sloot af met de presentatie van het gezamenlijke werk de ‘Tuin van Textiel’. Groep 7 zong tijdens de presentatie een lied over ‘flowers’. Twee leerlingen van groep 8 droegen een gedicht voor over de lente.

Leerlingen van basisschool de Punt en de Pro Rege  (6-9 jaar) geven hun eigen, ideale wereld vorm. Dit doen ze vanuit zelf gecreëerde bewegingen en teksten, als mondige personen die zelf inhoud leren maken in een serie danslessen. In een periode van in totaal vier maanden wordt werken ze naar een eindvoorstelling toe.
Het danseducatieproject Gulliver: een kinderrevolutie is een samenwerking tussen Susanne Marx en ICK, samen met de opleiding Docent Dans van de Academie Theater en Dans (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) Mocca, Cinedans, Theater de Meervaart en het Bijlmer Parktheater.


Jenaplanschool De Zevensprong en Stichting Taalvorming werkten samen aan het Taaleiland, een plek waar de kinderen van zelfstandig, individueel of in tweetallen werken aan diverse taalopdrachten in aansluiting op de taalrondes in de klas. Er zijn leesopdrachten, schrijfopdrachten, herschrijfopdrachten, woordenschatopdrachten en taaldrukopdrachten. Kinderen uit groep 5/6 en groep 3/4 kregen hun Drukmeesterdiploma A leerden drukken in een oplage: letterstempelen, vormstempelen, één-kleur-sjabloneren en rapen-en-nieten. Later dit schooljaar volgen extra cursussen om nog meer kinderen op te leiden én komt er een gevorderden cursus voor het diploma B: meer-kleuren-sjabloneren en rubberdruk.

 

LeerlijnenLab op de Merkelbachschool. Groep 7 en 8 onderzocht de breking van het licht in een workshop met meester Gerard. Groep 1 & 2 bouwden een schaduwstad met kunstenaar Siree vd Velde. In de projectweken onderzoekend leren combineren ze kunst, wetenschap en techniek.

De leerlingen van de Meester de Jonghschool werken in een Leerlijnenlab drie maanden lang samen met kunstenaar Petra Verboeket. Van leerling tot boetseerder naar schilder, kunstenaar & meester aan het werk met boetseergereedschap met een mooi resultaat.

Docenten van Orion College Zuid leren filmen met de iPad tijdens een workshop van Alex Ivanov, als onderdeel van het Leerlijnenlab Nieuwe Media.

Basisschool Het Bovenland werkte met groep 4, 5 en 6 aan het fotoproject ‘Oog in oog met ik’. Samen met fotografe Patricia Wolf warmden ze op voor een aankomend LeerlijnenLab. De kinderen maakten zelfportretten, keken naar foto’s, bediscussieerden deze en vertelden iets over zichzelf aan de hand van fotografie.

De Witte Olifant stapte in een LeerlijnenLab beeldende vorming samen met kunstenaar Daan Blits. De Witte Olifant werkt met de digitale methode Laat maar zien en kreeg binnen het Lab coaching om te leren hoe ze Laat maar zien optimaal kunnen inzetten. Alle 14 groepen kregen twee beeldende lessen binnen diverse thema’s.

De St. Antoniusschool werkte samen met Cinekid in een LeerlijnenLab Nieuwe Media/Film in combinatie met Erfgoed. Iedere groep verdiepte zich gedurende het project in een gebouw of een belangrijke gebeurtenis  in hun buurt. Ze maakten een stadswandeling, brachten ze een bezoek aan ‘hun’ locatie, maakten foto’s en verzamelden materialen. Ook gingen ze in de klas op onderzoek naar verhalen en/of thema’s die in de film aan bod moesten komen. Samen met de Cinekid workshopleider werkten ze het idee uit, maakten een storyboard en filmden ze de stop motion filmpjes. In de eindpresentatie toonden de klassen hun films aan de rest van de school.

 


Het Basispakket Praktijk | Kinderen | Leerlijnenlabs | Mocca | Convenant | Raamleerplannen